onsdag 4 augusti 2010

Bättre bålstabilitet=brutalt bänkande!

Wow säger jag bara!
Efter att ha värmt upp med en ny övning a´la CompletePerformance. Vilken skillnad det gav!
Buktryck och stabiliserande av ryggraden fick en helt annan innebörd. Hittade inre muskler jag inte visste att jag hade. När jag aktiverade och spände dessa kändes det som tvåhänder som kramade om ryggraden och höll den helt fast, utan att Rectus Abdominus tog över stabiliserandet.
Helt klart en övning att köra varje pass, om inte varje dag!

Gårdagens strypning av kolhydrater kändes i huvudet idag. Gympasset blev verkligen en mental kamp.
"Nä, jag skiter i det här"
"NEJ. Du genomför det här. Vill du vinna Crossfit-SM?"
"Jo! Det vill jag! Nu kör vi!"

Prövade en ny övning idag
Alternerande hantelpressar på boll utan stöd för ländryggen.
Vilken grym övning! Mesta av arbetet låg i att stabilisera ländryggen samt inte tappa bäcket mot marken, eller låta bollen glida i sidleds då en hantel sänktes och skiftade vikten, vilket då måste kompenseras via core-musklerna. Och kontraktionen i bröstmusklerna sen! Helt enkelt en ny favvoövning.

3 set av detta, 8kgx10, 20 kg x 6, 20 kg x 2d+ 3/3+ 4d.
Den ökade kontraktionen i bröstmuskler samt aktivering av stabiliserande ländryggsmuskler gjorde att
Incline Hantelpress blev starkare! 22,5 x 10!, 7+1, härligt! Ökning till 25 kg/hantel i 1:a setet till nästa pass.

Sitter just nu nyduschad och mumsar i mig dagens efter-tränings-frukost i form av tonfiskburgare, kokt färskpotatis, linssoppa med rostat bröd samt citronyoghurt med blåbär. Allt medan mor min sträcker ut ryggen framför tv'n i barnens tv'rum.
P3 i högtalarna och solen som tittar in genom fönstren. Life´s good, need I say more?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar