tisdag 17 augusti 2010

Nya utmaningar, nya vägar



För några dagar sen läste jag Mark Sisson's Primal Blueprint Fitness.
Samma Mark som bloggar på Mark's Daily Apple för er som är inne i primal/periodisk fasta/simplare och friare liv-svängen.

Killen är.. tja, ett geni. På samma sätt som Martin Berkhan. Båda två förespråkar en enklare livshållning, gärna genom periodisk fasta.
Periodisk fasta frigör ofta "PF'aren" från en hel del "måsten" som skapats av samhället och även pengasuktande företag som i sin jakt på profit skapar en trend som människor anammar i tron att det är bra för dom.

"Frukosten är dagens viktigaste mål" har vi hört ända sen vi var små embryon i mammas mage. Det vet ju alla att utan frukost så klarar vi inte av dagen. Det finns ju till och med studier på det, det har de flest läst på mjölk eller flingpaketet vid frukostbordet.
Just det.
Vad som inte står är vilka som finansierat dessa studier, för vetenskapliga studier behöver som allt annat, ekonomiska resurser för att bedrivas. Den stiftelse som finansierat den största delen av studier som stödjer teorierna att
1. livsmedel gjorda på grödor som framför allt vete men även majs, råg, havre, är mycket bra för kroppen
2. att dessa livsmedel bör utgöra basen av vårt dagliga intag, sisådär 50-60%

råkar faktiskt vara The Kellogs Foundation.

Jag säger inte mer än att när en utomstående kraft säger åt dig/mig att göra på ett visst sätt för att må bättre, bli lyckligare etc. så "follow the money"
Innebär rådet i förlängningen att du/jag måste konsumera något längs vägen mot högre välmående/ större lycka, ja då är det inte säkert att vi fått hela bilden opartiskt visad för oss. Alla vill tjäna pengar. Så är det.

Nej nu har jag svävat iväg fullständigt från vad jag tänkte skriva om innan ger mig iväg ut på lite planlöst utforskande i five-fingers och hemmagjord TRX i väskan.

Längesen jag använde den, men nu kommer den väl till pass när jag nu växlat om till att köra lite mer "primal-träning".

Efter gårdagens självtest av fem olika rörelsemönster
Armhävningar
Pullups
Djupa knäböj
Kolmasken (press-över-huvudet rörelsemönster)
Plankan

har jag blivit mer ödmjukt inställd till kroppsviktsträning. Jag inser att jag inte riktigt bemästrar det mest fundamentala inom kroppslig träning, så att styrketräna med vikter kommer ett tag framöver bli ett komplement till kroppsvikts-träning, inte tvärtom.
Master the basics.
Statsen då?

Tja...
Armhävningar 30 st (minst 50 bör en klara)
Pullups 4 st strikta (minst 12 bör en klara)
Djupa knäböj 60 st (här är jag nöjd)
Kolmasken 13 st (målet är egentligen handstående armhävningar, men det är långt dit)
Plankan 2½ min (också rätt nöjd)

Så nu blir det lite primal lek.

[Leker]




Jag prövar en kombo av programmet one hundred pushups och Primal Blueprint Fitness. De sedvanliga Lift Heavy Things-passen i PBF spetsas till av 100-pushups progressionerna för att snabbt öka min armhävningskapacitet.

Så 2 timmar trekking, 15 assisted pullups, 12+17+13+9=51 pushups får räcka för idag. Det är ju trots allt vilo/lek dag..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar