tisdag 24 augusti 2010

Bärsärk

Det är en märklig känsla det där.
Att hela kroppen för 1½ timme sen skrikit "fy fan!!!" och nu, framför datorn med kyckling, tonfisk, ägg o morötter i magen känna sig vaken men behagligt mjuk och tung i kroppen. Som efter en massage.

Jag har de senaste dagarna gett mig den på att lägga om min kost. Länge har min tanke varit att deffa ner några kilon först innan jag börjar äta mer stenålderskost. Visserligen gör jag nästan det som det är, men tanken är att genom att minska på kolhydraterna till 50-150 gram om dagen, hålla protein-intaget fortsatt högt på 200-250 gram om dagen och öka intaget av fett till 60 gram per dag, konvertera över min kropp till att drivas av det högoktaniga superbränslet FETT! Turbobränslet aka Glykogen sparas således till ansträngande tillfällen av liv-eller-död kaliber (läs intensiv Krav Maga träning, Crossfit SM-final eller slutspurt på Tjurruset)

Jag har erfarenhet av att gå på lågkolhydrat-diet förut. Det var tufft. Speciellt att kunna somna på nätterna. Då hade jag iof skapat ett kaloriunderskott på ca 1000-1200 kcal, så det spelade så klart in även det.
Denna gång har jag enbart fördelat om makro-nutrient fördelningen, men kör fortfarande på leangains-upplägget jag fått från herr Berkhan.

I helgen var det provjobb uppe i huvudstaden, samt dop av brorson Leon och smörgåstårta x 3 portioner (smusslade undan brödet och slängde, diskretare än Splinter)
Under dopet kom även jag och Axel Sparreman fram till att vi ska springa Tjur Ruset ihop 16 oktober. 1 mil av helvete. Helvetet har jag inga problem med, jag vadade senast idag igenom skärselden (mer om det nedan), det är distansen 10000 meter jag oroar mig för. Jag betvivlar inte att jag kommer ta mig igenom alla myrer och kärr som når en upp till bröstet, uppför alla backar, resa mig upp efter alla halkningar på hal lervälling, kravla mig igenom kryphinder etc. Frågan är bara om jag kan göra det på en tid jag inte behöver skämmas över. Förra årets resultatlista får mig att bäva. Enda gången jag sprungit milen var november 2008. Då kom jag i mål på 1.05... Ungefär på 1200 plats i Tjur Ruset i så fall....
Dags att börja löp och mjölksyre-träna med andra ord.

Sagt och gjort!

Dagens pass var en riktig mördare. Jag är numera satanist, för jag älskar Mark Sisson, djävulen själv.

8 varv på tid av
50 m sprint
25 m Grok Crawl
25 m lunges
50 m Weighted Squat throws.

På första varvet insåg jag att min tygpåse med 20 kg viktplattor var alldeles för tungt för att jag skulle kunna hålla en hög intensitet uppe, så efter 25 meters kastande (och inseende att fotbollsplanen jag var på inte tyckte om groparna från mina vikter) så bytte jag till 10 st djupa upphopp, dvs full knäböj och därifrån upphopp så högt jag kunde.

Tiden då? 29.34... Nöjd att jag fixade det under 30 minuter, men jag kan helt klart förbättra mig.
Medelpuls 129 bpm
Högsta uppmätta puls 173 bpm

Efter passet bar jag 20 kgs påsen hem som ett fällt djur. Primalare än så blir det nog inte.

1 kommentar:

  1. Fint fint, du såg ut att må bra det gläder mig. Tjurruset en baggis för dig så länge som du inte springer på dig förmycket mjölksyra. Nästa år hakar jag på och då får du hålla undan =P Kram J

    SvaraRadera