söndag 8 augusti 2010

Sömnig söndag

Har precis börjat kollat på männens final i Crossfit Games som hölls 16-18 juli i år i USA.

Förra årets vinnare var Mikko Salo, en finländare! Ha, smaka nordisk råstyrka jänkare! Riktigt kul att en europé över huvudtaget tog hem segern, då Crossfit är mycket större i USA och funnits mycket längre där än på den här sidan Atlanten.
I år kom Mikko "bara" 5:a, fortfarane oerhört bra då det är 50 av världens bästa atleter som möts. Med "världens bästa atleter" menar jag Crossfit-atleter. Att jämföra en olympisk friidrottare i, säg 100 meter med en Crossfit-utövare är som att jämföra en schweizisk armékniv med en skruvdragare.
Skruvdragaren är överlägsen armékniven på att skruva skruvar, inget snack om saken. Men med en armékniv kan jag skära, såga, fila, sy, klippa, skruva etc.
En friidrottare har oftast, förutom långdistanslöparna, en ganska kort period av ansträngning, hög-intensiv javisst, men sällan längre än 1-2 minuter, oftast t.om. under 30 sek.
Crossfit-utövarna utsätts i finalen för helkroppsövningar i hög volym, med hög intensitet, under lång tid. Första heatet var ca 6 minuter, därpå ca 30 sekunders vila, sedan direkt in i andra heatet som varade i ca 12 minuter. Tredje och sista heatet har jag inte sett än i skrivande stund.
En sak står klart i alla fall. Dessa atleter älskar (och är förmodligen beroende av) mjölksyra.
Jag blir nästan lite rädd. Vad är det jag gett mig in på? Vad är det jag siktar på?
Samtidigt blir jag taggad! Jag vill också kunna allt det där som dom kan, jag vill också vara så mångsidig och samtidigt bra på varje moment!

I fredags var det dags för en ben och core-pass. Efter min sedvanliga uppvärmning av leder, aktivering av gluteus-muskler och nedre magmuskler (coremuskulatur) såg dagens pass ut som följande:

Specifik uppvärmning
Split-squat 8/8, 8/8

Single-legpress i machine 50 kg x 10(bilateralt), 50 kg 9/9, 70kg x 7H, 5+2+3ass V (svagare i vänster så därför lite fler reps för att börja jämna ut skillnaderna)

Mellan seten supersetade jag med totalt 6 set Bent-over DB row, 15kgx 9,9,9,9,8,8

Efter detta
Straight-leg Deadlift 40 kgx8, 60 kg x 7, 60 kgx 8
mellan seten körde jag
Weighted Glute-bridge 15kg x 10, 10

sedan Reverse Crunch m 15 kg motvikt x 6, 8
i vilan körde jag ett set stående Calf-raise i DC-stil m 80 kg x 8, 5, 6=19 rep!

Två set Cable crunch m 25 kg x 12, 20 kg x 12. Fokus på form och kontakt.

Sparade det bästa o roligaste till sist! Ett försök att nå maxpuls, eller åtminstone slå tidigare rekord i antal slag/minut på 152 bpm.

Dumbellswings 15 kg, 10 D, 10/10 e, 20 v+10 D
emellan hade jag planerat att köra Ninja-rollups, men jag märkte direkt att jag inte behärskar tekniken och att det skulle försvåra min satsning på max puls. Så det blev att vila 10-15 sek emellan seten.
Resultatet?
Högsta uppmätta puls 163 slag/minut, genomsnittspuls under hela passet 94 slag/minut.

Kändes gött.
Nu frukost, Hakuna matata

1 kommentar:

  1. Mmed din frenesi kommer du snyta mjölksyra och jonglera med crossfit övningar inom ett halvår =)

    Trust me I'am yo bro!

    Peace Love och Löparskor!

    SvaraRadera