söndag 1 augusti 2010

Kvällspigga funderingar

Sådär, då var söndagen inne i tredje perioden.

Dagens korta promenad, gympass, handlande på svindyra Coop i Malmköping, samt första utfodring av men trötta men nöjda lekamen avklarad.

Det är helt sanslöst vilken låg puls jag har. Vilopulsen är nere i 35-37 slag/minut, och detta efter 5 min ryggliggande.
Låg hjärtrytm är förmodligen genetiskt betingat i mitt fall, pappa är likadan. Jag upplever inte att jag har monsterkondition a'la Gunde Svan.
Jag undrar dock hur det påverkar återhämtning, prestationsförmåga under olika intensiteter, syreupptagningsförmåga under olika typer av träningsintensitet, fettförbränning, glykogenförbränning, kreatinfostatförbränning, livslängd, hormonella gensvar på stress (träningsinducerad främst), etc.

Det är bara en av de saker som maler på i mitt huvud under mina promenader. Annars lyssnar jag intresserat på podcasts från Mike Roberts mycket nyttiga träningssida. Kolla in den om du är det minsta intresserad av att öka din kunskap och styrka etc.

I övrigt en bra dag förutom tröttheten i morse. Jag funderar på om min kortisolutsöndring under morgontimmarna är nedsatt, eller om det helt enkelt beror på träning+kaloriunderskott.

Dagens pass då!
Efter en halvtimmes uppvärmning av gluteus/hamstrings-muskulaturen samt axelstabilisatorerna och aktivering av core-muskulaturen, var det dags för dagens rehab pass.
Superset av
Bent-over hantelrodd
12,5kgx8, 10. 10kgx 10,8,8
Split-squat 5/5, 5/5, * * * (börjar känna mig rätt grillad i benen efter alla dagar av träning, så jag bröt split-squaten de 3 sista seten och rodde bara)

Superset av
Bird-dog
19,19
Reverse crunch m 15 kg hantel 7, 3+1 godkända rep. Med godkända rep blir det riktigt tungt, göttigt!

Därefter dagens mörsarsuperset, i vanlig ordning
Hantelswings 15 kg10d, 10d, 10/10e+2d, 5/5ve+3d, 10d. Riktigt bra känsla idag. Facepulls 15 kg 10,10,10,10,10

Som avslutning 2 varv av Dieselcrews axelrehab dag 4.
Incline DB Retraction 8kgx12,12
Prone "Y's" 2kgx12,12
Prone Internal Rotations 2kgx 12,12


Nu keso med halvtinade hallon,lite kakao o en knivsudd vaniljsocker. Muchos smaskos!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar