tisdag 3 augusti 2010

Vila... jahopp o nu då?

Idag är en ovanlig dag. Det är en dag av fullständig vila. Sällan jag är såhär inaktiv. Idag har jag surfat på nätet och marinerat lite kyckling. That's it.
Okej, nu överdriver jag lite. Jag kunde inte riktigt hålla mig från att gå ut o gå en stund, jag menar när det inte regnar och solen faktiskt tittat fram lite så vore det en synd att inte få lite frisk luft.
Så på med en varm tröja (ja även om solen tittat fram lite så är det ändå bara 17 grader..) och ut för att strosa lite.
Trots att detta per definition inte är fullständig vila, måste jag ändå påstå att jag fortfarande når ett nytt rekord i inaktivitet idag.

Och jag skäms inte det minsta! Faktum är att jag planerat att vara helt stilla idag. Jag kan sträcka mig till högintensiv aktivitet i tummarna under tv-spelandet jag planerat hänge mig åt resten av dagen, varvat med stundtals sträckande efter tv-kontrollen under Family Guy.

Men hur går det med kalori-underskott och fettminskning. Tja, jag är inte så hungrig, och jag har planerat att skapa underskottet med mindre mat just idag. Faktum är att skapandet av kalori-underskott genom intag av mindre mat, i vissa fall är mer hälsosamt än genom ökad aktivitet. Så idag är det vila vila vila + minskat kalori-intag (kravet på kvalitén på kalorierna är dock viktigare, så mycket protein, lite men bra fetter, fiberrika grönsaker, mycket kryddor och örter)
Självklart fastar jag periodiskt under denna dag. Även detta ger kroppen en paus och tillåter den att via olika processer underhålla och reparera sig själv, utan att störas av den energikrävande matsmältningsprocessen.

Vila är viktigt, och nu upptäcker jag hur svårt det är. Vad gör en? Vad finns det att hitta på när fritiden inte ägnas åt träning/fettminskning?
Tragiskt kan tyckas, då mitt liv varit så ockuperat av detta de senaste åren att jag lite glömt, eller snarare tappat mina tidigare intressen. Tur är väl att jag inte lidit av detta, utan snarare haft en väldigt berikande tid hittills. Framförallt när jag inser hur mycket jag kan om det här området och hur jag kan hjälpa andra, till exempel min bror, förutsatt att de vill ha hjälp förstås.

Men så åter till dagen. Internetsurfing, tv-spel, tv-serier, lite stretching o self-myofascial-release. Tja, mer grejer kommer nog.
Dock är jag själv i allt det här. Familjen har åkt till legoland, så jag är själv här hemma. Skönt igår med tystnaden, likaså idag. Men nu börjar jag känna att det räcker. Ett visst mått av egen tid är jätteskönt, men jag inser hur sällskapssjuk jag är. Tur att mor min är på väg hem, träffas ikväll eller imorgon.

Nej, ska man ta och varva det där spelet nu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar